Bezbednost i zdravlje na radu predstavljaju ključni segment svakog radnog okruženja, jer omogućavaju zaštitu zaposlenih od povreda, bolesti i rizika povezanih sa obavljanjem radnih zadataka. Prema podacima nadležnih međunarodnih institucija svakog dana u svetu od posledica povreda na radu život izgubi oko 600 ljudi. Eurostat beleži da se u 2021. godini u Evropskoj uniji desilo više od 2,17 miliona nesreća na radu koje su rezultirale odsustvom sa posla od četiri ili više dana. Najviše povređenih radnika bilo je u sektorima kao što su poljoprivreda, industrija, građevinarstvo i usluge za poslovnu ekonomiju. Iako je primećena tendencija opadanja povreda na radu i dalje je ovo visok broj koji pogađa bezbednost i zdravlje na radu. Kada govorimo o Srbiji primetno je da kompanije sa 500 i više zaposlenih beleže najveći broj povreda svake godine, dok srednje kompanije beleže takođe značajan broj povreda.
Složićemo se da su u pitanju ozbiljni problemi s kojima se suočava ovaj sektor. Primetili smo da kompanije u poslednjih nekoliko godina svoje obuke prepuštaju BZR agencijama koje vode kompletne programe. Uloga BZR agencija u ovom procesu je od suštinskog značaja – one ne samo da pomažu organizacijama da ostvare usklađenost sa zakonodavstvom, već pružaju stručnu podršku u identifikaciji, prevenciji i upravljanju rizicima na radu. Međutim, i pored svoje važnosti, BZR agencije se svakodnevno suočavaju s nizom izazova koji otežavaju efikasno obavljanje njihovih zadataka. Jedan od najvažnijih problema je složenost zakonske regulative koja se često menja i zahteva kontinuirano prilagođavanje procesa i metoda rada. Pored toga tu su i administrativna opterećenja, uključujući praćenje sertifikacija, obuka i zakonskih rokova.
Ali da bi nam bilo jasnije, izdvojićemo jedan konkretan primer i na osnovu njega pokazati koliko posla obavljaju BZR agencije. Recimo jedna agencija koja upravlja sertifikatima za 20 klijenata, od kojih svaki ima u proseku 50 zaposlenih, suočiće se sa praćenjem preko 1000 sertifikata, obuka i zakonskih rokova. Naravno da smo izvukli neki prosek, brojke su mnogo veće jer agencije posluju i sa velikim kompanijama koje imaju i preko 500 zaposlenih.
Posmatrajući ovaj primer možemo izdvojiti tri ključna izazova sa kojima se BZR agencije susreću:
Prvi od izazova su svakako administrativna opterećenja koja se odnose na praćenje termina obuka, sertifikacija i zakonskih rokova. Ovaj izazov podrazumeva veliku količinu zadataka i informacija koje treba pratiti, upravljati i pravovremeno ažurirati kako bi klijenti ostali usklađeni sa zakonskim obavezama. To dodatno opterećuje zaposlene koji raspolažu sa velikim obimom posla jer moraju ispratiti svu dokumentaciju i rokove koji su u vezi sa obukama, te moraju pratiti:
Greške u praćenju sertifikacija zaposlenih odnose se na propuste koji nastaju u procesu upravljanja obukama, licencama i sertifikatima potrebnim za obavljanje određenih poslova u skladu sa zakonskim ili industrijskim standardima. Ove greške mogu imati značajne posledice, uključujući pravne probleme, smanjenu produktivnost i ugrožavanje bezbednosti zaposlenih. Agencije su dužne da vode sve navedene administrativne poslove za svoje klijente, a budući da agencije sarađuju sa više klijenata u različitim industrijama, praćenje sertifikacija predstavlja veliki izazov za zaposlene. Najveći uzrok grešaka je svakako ručno vođenje podataka, koje se sve više potiskuje, a teži se prelasku na digitalizovana rešenja.
Glavni problem predstavlja nedostatak centralizovane evidencije. Često se dešava da se ne vode ažurne i organizovane baze podataka o sertifikatima zaposlenih. Dešava se da informacije o datumu isteka sertifikata budu raštrkane po različitim dokumentima, što otežava njihovo praćenje.
Usklađivanje sa zakonodavstvom ima ključnu ulogu u radu bilo koje agencije za bezbednost i zdravlje na radu (BZR), jer direktno utiče na njen rad, odgovornosti i uspešnost u pružanju usluga. Evo detaljnog objašnjenja kako to funkcioniše. BZR agencije su često angažovane da pomognu klijentima da i oni budu usklađeni sa zakonodavstvom. To uključuje izradu procene rizika, implementaciju mera zaštite, organizaciju obuka i pripremu za inspekcije. Osnovni izazov tiče se promenljivosti zakona. Zakoni o bezbednosti i zdravlju na radu često se menjaju, a neusaglašenost s njima može dovesti do novčanih kazni, pravnih problema.
Ovaj proces je kompleksan jer obuhvata:
Da bi se izbegli svi ovi problemi potrebno je implementirati rešenje koje rasterećuje i pojednostavljuje kompleksnu administraciju, prati zakonske rokove i izbegava greške u praćenju sertifikacija.
Primenom digitalizovanih platformi poput WAY2LRN proces se pojednostavljuje na sledeći način:
Uz WAY2LRN izazovi se smanjuju, a poslovanje pojednostavljuje. Ukoliko ste spremni za digitalizaciju, zakažite Demo i saznajte više o samoj platformi.
„Automatizujte procese, personalizujte iskustvo“
WAY2LRN