Bezbednost i zdravlje zaposlenih oduvek su bili prioritet u Lafarge Srbija, članu globalne Holcim Grupe i lideru u građevinskoj industriji. Kako bi unapredili svoje procese obuke i obezbedili usklađenost sa propisima, kompanija je implementirala Safe MIND — platformu zasnovanu na WAY2LRN rešenju. Ova strateška odluka pojednostavila je proces obuke, olakšala pristup ključnim resursima za bezbednost i dodatno učvrstila njihovu posvećenost bezbednosti i zaštiti na radu. Istraživanja pokazuju da kompanije sa jakom kulturom učenja imaju za 30–50% veću retenciju zaposlenih, što inicijative poput Safe MIND-a čini ključnim za dugoročni uspeh.
U nastavku donosimo intervju Ane Pegan, produkt menadžera za platformu WAY2LRN, sa Nikolom Spasojevićem, menadžerom za učenje i razvoj, regrutaciju i HR projekte u Lafarge Srbija. Intervju je vođen tokom HR Week-a u novembru 2024. godine, a Nikola je podelio svoja iskustva i detalje o implementaciji Safe MIND platforme i transformaciji pristupa obuci u oblasti zdravlja i bezbednosti.
Ana: Zdravo, Nikola. Možete li nam reći malo više o sebi kako bismo se bolje upoznali sa vašim radom?
Nikola: Zdravo, Ana. Zovem se Nikola Spasojević i trenutno radim kao menadžer za učenje i razvoj, regrutaciju i HR projekte u Lafarge Srbija. Profesionalnu karijeru započeo sam 2017. godine i od tada sam učestvovao u svim HR procesima. Kada sam se 2020. pridružio Lafarge timu, moje glavne aktivnosti bile su fokusirane na učenje i razvoj, regrutaciju, upravljanje učincima i digitalizaciju HR procesa. U okviru digitalizacije započeli smo projekat Safe MIND, o kojem ćemo danas govoriti. Ideja za Safe MIND potekla je od menadžmenta kompanije, vođenog snažnom željom za unapređenjem bezbednosti i razvoja zaposlenih. Ovo je jedan od projekata na koje sam najponosniji u svojoj karijeri.
Hajde da krenemo od korisnika. Ko su korisnici ove platforme?
Trenutno, korisnici su svi zaposleni Lafarge Srbija, ali planiramo da proširimo upotrebu platforme i na naše posetioce, podizvođače, itd. Posle toga – videćemo!
Platformu ste implementirali kao „white-label“ rešenje. Zašto ste se odlučili za taj pristup?
Najviše vremena u ovom projektu utrošili smo na pronalaženje pravog dobavljača, jer je 90% potencijalnih dobavljača već imalo gotove LMS sisteme. Nama je bilo potrebno nešto drugačije – nešto što je u potpunosti prilagodljivo. Želeli smo platformu koja će se prilagođavati našem poslovanju, a ne obrnuto. Ovo je bio najteži deo projekta.
„Bila nam je potrebna platforma koja je 100% prilagodljiva i fleksibilna. Najteži deo projekta bio je pronalaženje pravog dobavljača.“
Zašto ste je nazvali Safe MIND?
Zdravlje i bezbednost su prioritet broj jedan u Lafarge Srbija, i svako ko nas poznaje zna da se sa bezbednošću ne igramo. Bezbednost je najvažnija stvar za nas – kako da budemo bezbedni u mislima i kako da bezbedno obavljamo svoje poslove. Tako je nastalo ime Safe MIND – spojili smo te dve ideje.
„Zdravlje i bezbednost su prioritet broj jedan u Lafarge Srbija. Sa bezbednošću se ne igramo.“
Koliko je bilo teško ubediti menadžment da uloži u ovaj projekat?
Za nas su zdravlje i bezbednost izuzetno važni. Ovo nije slučaj u kojem možete izračunati ROI, ali možete videti koliko se vremena i novca troši na obuke koje se redovno sprovode. Naš CEO je odmah odobrio projekat jer zaista veruje u negovanje kulture zdravlja i bezbednosti. Tako da to nije bio problem.
Koliko je trajala izrada i implementacija platforme?
To je dobro pitanje. Proveli smo skoro šest meseci tražeći pravog dobavljača. Nakon toga, implementacija je trajala manje od godinu dana. Dakle, 35% vremena je otišlo na pronalaženje saradnika, jer smo želeli da to uradimo kako treba. Računajući sve, test fazu, pripremu materijala i snimanje obuka, razvoj – manje od godinu dana od odluke CEO-a da to uradimo do potpune implementacije.
Koji su bili najveći izazovi koje ste želeli da rešite ovim projektom?
Prvi i najvažniji deo je bio izveštavanje. Imamo veoma složene zahteve za izveštavanje u sektoru zdravlja i bezbednosti zbog standarda Holcim Grupe, jer nam je to prioritet broj jedan. Zbog toga smo kreirali izveštaje po meri, prilagođene našim potrebama. To nije moguće sa standardnim LMS sistemima.
Druga stvar je skraćivanje vremena obuke, smanjenje troškova putovanja i plata. Kada ljude obučavate na tradicionalan način, a poslujete širom Srbije, morate ih dovesti na jedno mesto, što nije uvek efikasno za teorijski deo obuke. Praktični deo je nešto drugo, ali teorijski deo može se završiti bilo gde.
Još jedna bitna stvar za nas je omogućavanje zaposlenima pristup bazi znanja o bezbednosti. Kada kreiraju svoje profile, mogu joj pristupiti u bilo kom trenutku. Ne moraju zvati naš sektor za bezbednost da bi postavljali pitanja – sve što žele da znaju već je na platformi.
„Svi naši zaposleni imaju pristup bazi znanja o bezbednosti kad god žele. Ne moraju da zovu sektor za bezbednost da bi pitali bilo šta.“
Kako je izgledala saradnja sa timom Bridgewater Labs? Kakvo je bilo to iskustvo?
Bilo je kao partnerstvo, jer Bridgewater Labs nije imao iskustva u ovoj industriji, a ni mi nismo imali iskustva u izradi LMS-a. Učili smo zajedno. Dizajnirali smo platformu zajedno. Kreirali smo sadržaj zajedno. Moji kolege Ivan Štetina iz sektora za bezbednost i Marija Đurić iz sektora za komunikaciju igrali su ključne uloge. Ivan je bio zadužen za pripremu materijala za obuku, a Marija za estetiku, skripte i scenarije. Takođe smo blisko sarađivali sa Ivanom, projekt menadžerkom iz Bridgewater Labs, koja je bila dostupna za sve naše zahteve. Radili smo kao tim, kao jedno.
Koliko ljudi iz vašeg HR tima je učestvovalo u implementaciji?
Na početku, nas troje – Ivan, Marija i ja – dogovorili smo se da ćemo upravljati projektom. Zvanično sam ja bio vođa projekta, zadužen za funkcionalnost, korisničku pristupačnost, pregovore i pronalaženje dobavljača. Ivan je bio zadužen za materijale za obuku i standarde, dok je Marija bila zadužena za estetiku, skripte i scenarije. Imali smo i dva supervizora projekta – menadžera za zdravlje i bezbednost na nivou zemlje i direktora za O&HR – koji su nas podržavali svojim sugestijama. Bili smo dobro organizovani, i mislim da je zato sve prošlo tako glatko.
Da li je sadržaj kreiran interno, ili su u tom procesu učestvovali i eksterni saradnici? Kako ste taj deo organizovali?
Imamo bezbednosne i zdravstvene standarde koje moramo pratiti, ali ih implementiramo na nacionalnom nivou. Sadržaj je naš, ali smo imali video-produkcijsku kuću koja je napravila materijale za nas. Sve je snimljeno na našim lokacijama – u Lafarge Srbija.
Kada se implementacija završila, da li je sve prošlo glatko sa timom? Kakve ste povratne informacije dobili od korisnika? Znam da ste sproveli anketu kada je sve bilo završeno. Šta ste primetili i šta ste naučili iz toga?
Prvo, bilo je veoma važno da uradimo anketu kako bismo videli kako su svi prihvatili platformu. Čuli smo mnogo dobrih stvari o njoj; mislim da je to bilo zbog toga što smo prvo uradili fazu testiranja platforme. Pokrenuli smo je za 40 ljudi za koje smo znali da će nam dati iskrene i objektivne povratne informacije. Uz par korekcija lansirali smo finalnu verziju za sve zaposlene. Ljudi su rekli da je obuka bila pregledna i jasna, i da je sve bilo razumljivo. I pored toga, na početnoj stranici imamo korisnički priručnik, svako može da klikne na njega i pogleda video koji traje manje od dva minuta.
Da li ste morali dodatno obučavati ljude za korišćenje platforme?
Imamo korisnički priručnik na našoj početnoj stranici koji objašnjava proces. Nismo želeli da šaljemo 5.000 emailova i primamo pozive od svih! Pre test faze, nas troje koji radimo na projektu odlučili smo da obučimo neke ljude kako da koriste platformu. Celo odeljenje za bezbednost, HR i menadžeri su znali odgovore, ali korisnički priručnik je odradio oko 95% posla.
Obično, kada se ovakvi sistemi implementiraju, najveći pritisak osete HR timovi. Kako ste se nosili sa tim?
Kada smo radili test fazu, morali smo da popravimo nekoliko stvari. Nakon konačnog lansiranja, imali smo samo nekoliko poziva od ljudi koji su nas pitali šta treba da urade. To je normalno kada nešto implementirate za više od 400 ljudi odjednom i za više od 5.000 obuka. Ali zaista, broj poziva je bio znatno manji nego što smo očekivali. Sve je prošlo u redu.
„Obuka je bila jasna i sve je bilo lako dostupno u par klikova.“
Koji su vaši sledeći koraci za Safe MIND?
Trenutno radimo na prevodu platforme na engleski, uglavnom zbog naših posetilaca. Platforma će biti dostupna svim posetiocima, jer i oni moraju da prođu obuku o bezbednosti. Nakon toga, radićemo na delu za naše podizvođače, što je veoma složen proces jer moramo da unesemo kompletnu dokumentaciju za obuke. Biće to vremenski zahtevno, ali mislim da će biti mnogo efikasnije nego što je sada. Znate kako ide sa dokumentacijom i obukama: „Da li ovaj čovek ima ovo, ono?“ Sada to više nećemo morati da proveravamo, jer ćemo sve imati na jednom mestu. Čak imamo i zeleno svetlo pored imena onih koji su prošli sve obuke i imaju svu potrebnu dokumentaciju. Ako je svetlo zeleno – mogu da uđu.
Posle toga, planiramo da platformu koristimo za onbording novih zaposlenih, jer je bezbednost obavezna za sve nove zaposlene. Takođe možemo implementirati druge stvari, kao što su mentorstvo i sastanci za prenos zadataka sa relevantnim kolegama. To je lepota ove platforme. Potpuno je prilagodljiva i možemo raditi šta god želimo. Ako nam treba onboarding, u redu, uradićemo ga u narednih šest meseci. Radimo u skladu sa našim poslovnim potrebama.
„To je lepota ove platforme. Možemo je prilagoditi svim potrebama poslovanja.“
Velike kompanije često kupuju i implementiraju alate koji zapravo ne mogu da podrže njihov biznis i njihove procese na najbolji način. Oni zapravo pokušavaju da prilagode svoje procese onome što već postoji, umesto da traže rešenja koja su fleksibilna i prilagodljiva njihovim potrebama. To je bio jedan od razloga zašto se kompanija Lafarge Srbija opredelila za kreiranje personalizovanog rešenja i mogućnost uređivanja platforme kako bi najbolje podržala svoje potrebe.
Druga stvar je što globalna LMS rešenja ne podržavaju nužno lokalne jezike, pogotovo one sa manjim brojem govornika, poput srpskog, te stoji pitanje da li bi odnos troškova i koristi opravdao korišćenje takvog rešenja. U ovom slučaju, Safe MIND popunjava te praznine i ispunjava specifične potrebe.
Pomenuli ste da ste imali sjajan odnos sa našim timom. Znam da ste želeli da naglasite taj deo i ceo proces saradnje. Da li postoji nešto posebno što biste želeli da izdvojite ili nekoga posebno da pomenete?
Naravno! Ivana je projekt menadžer i zaista je volim kao saradnika. Ona je 100% posvećena projektu. Uvek je tu s nama, i u dobrim i u teškim trenucima. Kada je dobro, zajedno slavimo. Kada je teško, zajedno guramo napred. Kao što sam već rekao, radili smo kao jedan tim, a ona je zaista sjajna!